onsdag 3. august 2022

To kraftige elgokser, ei flott elgku og en liten elgokse

 






























Sist søndag morgen, rett etter kl. 04.00, fikk jeg nok et nærmøte med noen elger et sted på Skatval.

Denne gangen oppdaget jeg ikke elgene før to store elgokser reiste seg opp 
fra åkeren et stykke fra vegen jeg kom kjørende på.
Og, bak dem dukket to andre elger opp, ei elgku og en større elgkalv.

I tur og orden kom de fire elgene gående mot der jeg stod med bilen i vegkanten.
Jeg skjønte at alle fire hadde en plan om å krysse vegen.

Jeg måtte rygge litt tilbake før de to store elgoksene passerte over vegen.
Elgkua og den lille elgokseklaven kom etter. 
Da hadde jeg kjørt et stykke videre, snudd bilen og kjørt tilbake.

Alle de fire elgene spiste frokost i en liten treklynge de gikk mot.
Der fant de alt fra saftig gras til noen blad på et par av trærne.

Selv kjørte jeg rolig videre, 
og lot de fire elgene få fred fra en "innpåsliten naturfotograf".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar