onsdag 17. august 2022

Bare tre elgokser på tre turer rundt på Skatval


Elgokse 1 (Bilde 1 - 3)








Elgokse 2 (Bilde 4 - 12)


























Elgokse 3 (Bilde 13 - 18)

















Makrellskyer


Kveldshimmel

Sist fredag kveld kom jeg over bare en mindre elgokse (Elgokse 1) på min kjørerunde rundt på Skatval.
Det samme gjentok seg søndag morgen (Elgokse 2) og mandag kveld (Elgokse 3), men da to av de store.

Mellom disse turene har jeg kjørt rundt tidlig og seint uten å se noe til små eller store elger.
Slik var det ikke i fjor! Da så jeg på denne tida av ettersommeren ofte flere elger, 
både elgokser, elgkyr og noen elgkalver.

Det er tydelig at det ikke er like mye elg å se fra vegene så langt denne høsten. Vil det bedre seg framover, eller blir dette en høst med betydelig mindre elg totalt på Skatval?

Jeg kan tenke meg at de som bestemmer kvotene for årets elgjakt, er litt i tvil om hvor mange dyr de skal ta ut, og hvilke dyr i forhold til størrelse, alder og kjønn.

Så langt har jeg bare sett ei elgku med to kalver. Den så jeg for tre uker siden. 
Siden da har jeg vært borti noen enkeltkyr, men uten kalv.

De store elgoksene jeg har vist bilder av, så som to av disse tre, 
ser ut til å være de samme individene jeg har vist noen bilder av de siste ukene. 
 

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder av flotte dyr! De første bildene, er det den elgen "Sykkelstyre" igjen? Vet ikke om sånne defekter gjentar seg, men man kunne jo lure.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Bippa! Om denne "sykkelstyre" er den samme som i fjor, vet jeg ikke. Men, det er tydelig at den ene halvdelen av geviret fortsatt er "sykkelstyre", mens den andre har utviklet seg normalt. Om dette vil fortsette de neste årene, vet heller ikke jeg noe om.

    SvarSlett