torsdag 11. august 2022

Møte med fire store elgokser sist søndag kveld

Elgokse 1

Elgokse 2 og 3 (Bilde 2 - 11)










Elgokse 4 (Bilde 12 - 18)







 

Søndag kveld ble en mektig kveld med de store elgoksene rundt på Skatval!

Det hele startet med at en nabo ringte og fortalte at det stod en stor elgokse i åpningen mellom to skogholt ikke langt unna der vi bor. Det viste seg å være en staselig 14-tagger.

Deretter traff jeg på to andre "elgfrelste" som kunne fortelle om to andre store elgokser et annet sted på Skatval. De stod et stykke unna vegen og beitet i skogkanten.

Jeg fant de to elgoksene, en 14-tagger og en med 16 tagger jeg har møtt noen ganger den siste uka.

Bilder ble det av dem også, særlig da de kom mot meg. De hadde nok til hensikt å krysse vegen.

Dessverre kom det et par andre kjørende, en på firhjuling og en på motorsykkel. Da hjalp det lite at jeg satt helt rolig inne i bilen vår. Elgoksene forandret retning og dro et annet sted. Selv dro jeg hjem.

Den samme gode naboen ringte enda en gang. Da hadde det dukket opp en mektig elgokse, en med til sammen 18 tagger i geviret, nede på et jorde. Jeg rykket ut igjen og fikk mange gode bilder av den, selv om kveldslyset var i ferd med å forsvinne. 

Da ble det "elg i solnedgang", eller rettere sagt "stor elgokse rett etter at sola hadde gått ned".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar