onsdag 10. august 2022

På bever-date med bevermor i Baklidammen





















Mandag kveld denne uka gikk fototuren til Baklidammen i Bymarka i Trondheim. 
Der har en beverfamilie igjen inntatt dammen, etter tre års fravær.
Det skyldes at dammen har vært nedtappet i forbindelse med renovering av selve demningen.

På forhånd visste jeg at bevermor hadde fødd hele fire små nøster tidligere i sommer. 
De holder seg mye i og ved hytta de første par månedene. 
Det fikk jeg oppleve seinere på kvelden, og jeg kommer tilbake til i et seinere innlegg.

Allerede før kl 19 fikk jeg sett bevermor svømmende ut fra land, 
ikke langt unna benken jeg satt på for å få oversikt over eventuelle bevere i dammen.

Jeg fulgte etter og fikk både sett og tatt mange bilder av henne, både når hun var på land for å stelle pelsen og for å spise blad fra busker og trær og strå/gress i vannkanten.

Jeg tror nok at jeg fulgte henne i nær to timer, helt alene og såpass forsiktig at jeg ikke forstyrret henne unødig. Hun lot meg da også komme tett på etter hvert. 
På det nærmeste var jeg bare fem meter unna, mens hun fortsatte å spise kveldsmaten.

Det er mange fordeler med å være helt alene sammen med bevermor, 
det nærmeste man kan komme en "bever-date". 
Da har du full kontroll på omgivelsene og kan bevege deg rolig og nærmest lydløst 
rundt henne uten at hun reagerer.

Noen av bildene jeg fikk tatt og som jeg viser i dette innlegget, 
er det ikke ofte jeg har fått til opp gjennom årene. 
Ekstra gøy var det da hun satte seg godt til rette og stelte pelsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar