torsdag 12. august 2021

Ser ut til å bli bra med honning i bikubene

 
































Da fikk jeg endelig sjekket ståa i de sju bikubene vi har i bigården ved Dregsertsve Hage & Galleri.

Etter en sommer med mye fint vær, var jeg rimelig optimistisk,
før jeg tok av lokket på hver kube og tok ut en av tavlene midt i kuben.

Som bildene viser, var resultatet litt varierende.
I noen av kubene var det godt med forsegla honning i tavla, mens det i andre var mindre.

I løpet av sommeren hadde vi sverming fra en av kassene.
Svermen fikk jeg samlet inn, og dermed ble seks bikuber til sju.

Både i den bikuben der mange bier rømte fra sammen med ei dronning,
og i bikuben med svermen, var det lite eller ingen honning i skattekassene.

Totalt sett vil jeg tippe på at vi vil få rundt 50 kg sommerhonning etter denne sommeren.

Vi lar skattekassene stå på kubene enda noen få uker.
Slynginga er lagt til en av de siste dagene i august.
Først da får vi vite nøaktig hvor mange kg med nydelig sommerhonning det blir dette året.

Deretter må honningen røres litt i et par uker, før den er klar for levering og salg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar