mandag 23. august 2021

Nye elgmøter tidlig søndag morgen

 

Elgku 1 (Bilde 1 - 2)


To elgokser (Bilde 3 - 12)










Elgku med to kalver (Bilde 13 - 18)






Sist søndag morgen var jeg ekstra tidlig oppe. I det nattemørket slapp taket, kjørte jeg hjemmefra.

Like etter traff jeg på den første elgen, ei stor elgku midt i kornåkeren. Den trakk seg unna, og jeg kjørte videre uten å forstyrre henne for mye.

To elgokser ble det neste elgmøtet denne tidlige morgenen. De kom vandrende i kornåkeren, og dro etter hvert inn i en liten skogsteig. På det nærmeste var jeg ikke mange metrene unna. For ikke å skremme dem unødig mye, rygget jeg unna slik at de fikk passere vegen og inn i skogen de hadde retningen mot.

Det siste elgmøtet denne morgenen ble et møte med ei elgku og to relativt små elgkalver. Kalvene lå og slappet av i gresset, mens elgmor passet på. Etter hvert trakk elgene unna, og krysset vegen før de forsvant inn i skogen. Også her passet jeg på å ikke stresse dyrene for mye, slik at de rolig kunne passere vegen.

Snakk om uttelling! Alle disse elgmøtene skjedde i løpet av en knapp time, mellom klokka fem og seks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar