søndag 8. august 2021

Brushane og myrsnipe ved Vingestranda på Skatval

Brushane (Bilde 1 - 10)










Sandlo og myrsniper (Bilde 11 - 13)



Myrsnipe (Bilde 14 - 17)




Fem storlom

Fiskemåke ad.

Fiskemåke juv.

Tjeld

Gulerle

Før solnedgang på Røkke


     Etter solnedgang på Røkke

Onsdag morgen denne uka var jeg igjen innom Vingestranda på Skatval.
Håpet var å finne noen vadere ute i fjæra som lot seg fotografere.

Joda, vadere var det mange av. En større flokk med sandlo og myrsniper 
og noen rødstilker var på plass ytterst i fjæra.
Problemet med slike flokker er at det skal godt gjøres å komme på skuddhold med kameraet.
Da en av vaderne lettet, lettet alle de andre og jeg stod igjen nesten uten gode bilder.

Denne dagen var det en brushane, antagelig ei brushøne (altså en brushane hunn), som ble redningen.
Dette individet var slettes ikke skvetten. Jeg bøyde meg ned og bruhanen gikk rundt meg. 
På det nærmeste var den innenfor nærgrensa på objektivet!

Ei av myrsnipene var også litt enklere enn alle de andre.
Den fikk jeg noen nærbilder av da den gikk gjennom det grunne vannet på stranda.

Storlom har jeg sett flere ganger denne uka ut for Vingestranda,
på det meste hele seks individer. Onsdag var fem prektige storlommer på plass.

Det er tydelig trekktid for mange arter nå.
Også den vakre gulerla fikk jeg tatt et bilde av, i en litt bleik utgave, 
noe som tydet på at dette var en ungfugl.

Både fiskemåkene og tjeldparene har nå store unger.
Om ikke lenge legger disse også ut på trekk sørover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar