fredag 6. august 2021

Elgfamilie i vakkert kveldslys og ei rågeit i åkeren


Stor elgokse, elgku og to små kalver (Bilde 1 - 12)



































Rågeit (Bilde 13 - 15)








Ung elgokse

Mandag kveld denne uka fikk jeg oppleve elgene på Skatval på en slik måte jeg sjelden tidligere har fått.

Sola hadde enda ikke gått ned, men farget landskapet i gyldne toner, 
da jeg ble klar over en hel elgfamilie i ei skråning ikke langt unna da jeg kom kjørende.

Dermed kjørte jeg forsiktig nærmere, og holdt meg i bilen for ikke å forstyrre unødig.

En velvoksen elgokse hadde følge av ei elgku og to må elgkalver.
Med andre ord en hel elgfamilie ute på kveldsmatspising i kulturlandskapet!
Snakk om elg i solnedgang, hele fire av dem!

Jeg fikk noen bilder av alle fire før elgkua og ungene trakk inn i skogen.
Elgoksen forflyttet seg videre og ga meg flere bilder av den, 
mot himmelen og vandrende i kornåkeren.

Da jeg kjørte derfra holdt ei rågeit til i åkeren like ved vegen.
Den fikk jeg også noen nærbilder av før den hoppet videre inn i kornåkeren.

Denne kvelden bød også på et par andre elgmøter, etter at sola hadde gått ned,
blant annet av en mindre elgokse. Dette individet tok jeg også noen bilder av sist søndag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar