lørdag 7. august 2021

Nytt møte med beverne ved Theisendammen i Trondheim

Bever (Bilde 1 - 16)
















Beverbukta

Fiskemåke

Stokkand hunn med en unge

Onsdag denne uka tok jeg turen til Theisendammen i Bymarka i Trondheim, for å oppleve den lokale beverfamilien nok en gang på nært hold. Som vanlig fikk jeg sett og fotografert noen av beverne.

Jeg hadde ikke vært ved Theisendammen siden på forsommeren før turen denne uka. Fra andre og ivrige beverfotografer hadde jeg fått info om at beverne i det siste hadde benyttet den gamle hytta fra 90-tallet og at de holdt til i bukta der elva fra Baklidammen renner inn. Det stemte da også for denne kvelden!

Det første individet jeg fikk mange bilder av, dukket opp etter klokka 20 om kvelden. Da kom den svømmende fra den nevnte hytta og til et området ved den lille holmen, et av stedene de ofte benytter.

Der fikk jeg mange bilder av den, en av de yngre beverne, sittende i vannkanten og gnagende på noen ferske greiner den hadde hentet fra et sted like ved.

Den andre litt spesielle opplevelsen skjedde også ved holmen. En litt større bever hadde ankommet. De to røk i hop i noen sekunder, uenige om valg av beitested eller noe annet. Det ble det i alle fall litt annerledes bilder av.

Den siste beverne fant jeg helt inne i elveosen. Der gikk den på land og tok med seg en munnfull med store bregner. Disse satte den til livs i vannkanten like ved. Totalt fikk vi sett fire ulike individer denne kvelden. 

Vi, ja for du er aldri alene ved Theisendammen. Mange andre fotografer er gjerne ute i samme ærend. Å være naturfotograf betyr ikke at du alltid må være for deg selv og ikke dele de gode opplevelsene med andre med den samme fotointeressen. Selvsagt er nesten alle ivrige beverfotografer medlemmer i BioFoto Midt-Norge! 

Om jeg blir lei av å fotografere bever? Aldri! Dette har jeg holdt på med i flere tiår, og vil nok fortsette i mange år til, så lenge helsa holder og så lenge det er bever å fotografere ved Theisendammen eller andre dammer i Bymarka i Trondheim.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar