tirsdag 4. april 2023

Vårens første storpover på Tautra

 

Storspove (Bilde 1 - 4)




Teist (Bilde 5 - 7)



Grågjess (Bilde 8 - 9)


Tjeld og fiskemåke (Bilde 10 - 12)



Ferdselsskilt

Moloen

Måsdammen

Mot Åbåten

Åbåten

Kuøra

Fjæra mot Litjholmen

Mandag denne uka gikk fototuren til øya Tautra ut for Frosta i Trondheimsfjorden.

Der var det enda ganske så vinterlig, med snø på marka over deler av øya, og frost på blant annet Måsdammen. Noen vårtegn var det likevel å se!

To storspover holdt til på enga like ved klosteret. Den ene såpass nære at det ble bilder av den. Mye tydet på at dette var to hanner og ikke et par som kanskje ville hekke der jeg så dem.

Ved stedet Åbåten (se informasjonsskiltet) kom jeg over en flokk på hele 12 teist. Såpass mange i en flokk kan jeg ikke huske å ha sett i Trondheimsfjorden tidligere. De var tydelig våryre og snart klare for årets hekkesesong. 

Både tjeld og fiskemåker var det mange av, på litt holdt ute i fjæra. En situasjon skapte bilder der jeg fikk begge artene på de samme bildene. Ei fiskemåke satt på en liten stein ute i fjæra da en tjeld kom flygende. Den hadde bestemt seg for den samme steinen.

Grågjess var det også mange av. Totalt så jeg 75 individer, de aller fleste i en større flokk inne på en åker.

Et annet sikkert vårtegn på Tautra er ferdselsforbudet på store deler av øya. Det trådte i kraft 1. april og varer til 15. juli. 

2 kommentarer:

  1. Alltid godt å se storspoven - men hvordan ser du forskjell på hunn og hann?

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren! Ja, ikke mange storspover å se de siste årene. Så en i dag også, på Skatval. Det er nok lite forskjell på kjønnene, mer på måten de opptrer på. De to jeg så i går tror jeg ikke var par. De holdt ikke sammen, til tross for at de var på det samme jordet. Da den ene lettet, lettet den andre også, nesten for å skremme den første unna.

    SvarSlett