søndag 30. april 2023

Årets første natt på tiurleien - del 1

Tiur på nattkvisten

Tiur på den åpne snøflekken og i skogkanten (Bilde 2 - 20)




















Endelig kom jeg meg ut på tiurleik denne våren! 
Fredag ettermiddag var jeg på plass i teltet mitt ved leiken "et sted i Stjørdal" kl. 19.00.

Allerede kl. 20.45 kom den første tiuren inn på nattkvist.
Denne fikk jeg faktisk noen bilder av, se det første bildet.

De øvrige bildene i denne serien ble alle tatt fra kl. 04.30 og et par timer framover,
og viser stort sett en av til sammen minimum fire tiurer som jeg så denne morgenen.

Denne tiuren holdt seg ved den store snøflekken og i skogkanten.
Der gjorde den alt den kunne for å lokke til seg noen røy, 
inklusiv litt hopping opp fra bakken og baksing med vingene.

Noen røy var ikke å se rundt denne tiuren.
"Sjefen" hadde samlet røyene rundt seg litt lenger unna,
noe jeg kommer tilbake til i det neste innlegget.

2 kommentarer:

  1. Anonym30/4/23

    Bra innsats i hustrig vær. Flotte tiurbilder. mvh Erlin

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Erling! Ja, noe må ofres for å få bilder på tiurleiken. Der går det ikke an å vente på sommer og finvær! Skjønt, det var mer enn levelig på leiken også i år, noe jeg vil vise i de to neste innleggene her på bloggen.

    SvarSlett