søndag 16. april 2023

Råbukken sprang over jordet i vakkert morgenlys

Råbukk (Bilde 1 - 8)










Kortnebbgjess

Grågjess

Kortnebbgås

Traner (Bilde 12 - 13)



Grytidlig torsdag morgen så jeg en råbukk komme vandrende i åkeren ved Røkke på Skatval.
Jeg kjørte rolig litt nærmere og gjorde meg klar i bilen med nedskrudd sidevindu mot rådyret.

Det ble det mange bilder av råbukken ut av! Da den passerte bilen, satte den opp farten gjennom åkeren, krysset vegen bak meg og ruslet rolig opp mot skogkanten.

Der rakk jeg enda noen bilder av råbukken før den rolig forsvant inn i skogen. 
Selv var jeg mer enn klar til å fortsette morgenturen rundt om på Skatval.

Nede ved Steinvik fant jeg igjen de mange grågjessene og kortnebbgjessene fra dagen før.
Stubbåkeren fristet dem fortsatt til å finne nok mat før videre trekk nordover.

Oppe mot Hegra kom jeg over en flokk på hele 14 traner, den største flokken jeg så langt har sett denne våren. De holdt til  et område hvor jeg ikke kunne komme nærmere. Dermed ble det noen avstandsbilder av tranene, også de ivrige på spillkorn ute på en åker.

4 kommentarer:

  1. Kaffepause og en tur innom bloggen din, som vanlig. Bilder av spover, tjeld, rådyr, blåveis etc - herlig! Fikk se en flott råbukk her på langfredag, vi ble stående og se på hverandre (jeg bak stuevinduet), før den lunta vekk på en hagesti. Ser alltid rådyr her på langfredag, ett eller flere, for da er nabolaget som utdødd siden folk er på påskeferie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren, Bippa! Og, takk for at du følger bloggen min. Ja, det er en stor bestand av rådyr mange steder nå.

      Slett
  2. Dæ - skikkelig blinkskudd av rådyrsprang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren, Terje! Ikke hver dag jeg får slike bilder av en råbukk.

      Slett