mandag 17. april 2023

Tett på traneparet

 

Trane (Bilde 1 - 10)










Sangsvanepar

Almovatnet (Bilde 12 - 14)



Storspove

Grågåspar

Måker og pløying

Fiskemåker og hettemåker (Bilde 18 - 20)




Sist fredag morgen gikk fototuren til Skjeldstadmark i Stjørdal. 
Ett av stedene det ofte er mye fugl der, er ved Almovatnet.
Det stemte ikke sist fredag, da mye av innsjøen fortsatt var islagt.

Jeg kjørte litt videre til området Fossen. Der har jeg opp gjennom årene 
sett traner på denne tida av året. Det stemte da også!

Først fikk jeg sett ei trane på litt langt hold.
Deretter dukket et tranepar opp, like ved vegen jeg kjørte på.

Traneparet lot meg være tett på. Jeg fikk mine bilder av dem, 
både når de lettet fra åkeren de satt på, og like etter ved en ny åker.

Enda er det nok i tidligste laget for trapeparet å oppsøke stedet de benytter 
år etter år for å gjennomføre hekkinga.

Ved Steinvik på Skatval fant jeg en rastende storspove og mange grågjess.
Grågjessene har nå dannet par og er snart klare for årets familieforøkelse.

Ved Vinge ble det mange bilder av de mange fiskemåkene og hettemåkene.
Disse ble tiltrukket av pløyinga som bonden gjorde av åkeren like ved.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar