søndag 23. april 2023

Mink med frosk på menyen

 


















Lørdag kveld fikk jeg bilder av en art jeg sjelden har møtt og fått noen bilder av!
Jeg hadde tatt turen til Theisendammen i Bymarka i Trondheim, med tanke på noen bilder av beveren som holder til der. Bever ble det også bilder av, noe jeg kommer tilbake til i det neste innlegget.

Dyret jeg viser mange bilder av her er en mink. En uønsket art i norsk natur, og etterkommer etter rømte mink fra minkfarmer. Minken kan gjøre mye skade og er en effektiv jeger. I Theisendammen lørdag kveld gikk det ut over i alle fall tre store frosker som alle endte sine liv i kjeften på en mink.

Jeg ble klar over minken da jeg nærmet meg stedet der beveren har hatt overvintringshytta si sist vinter.
Jeg så på lang avstand et dyr som sprang over isen like ved vannkanten. Først da jeg brukte kikkerten, ble jeg klar over at dette var en aktiv mink på matleting.

Litt seinere, da jeg sammen med to andre og godt kjente naturfotografer, satt ved beverhytta, dukket minken opp igjen. Den holdt seg rundt beverhytta. Ett av bildene i denne serien viser da også minken oppe på selve hytta.

Vi fikk våre bilder av minken i det den litt skeptisk til oss tre fotografer igjen kom opp på iskanten, sprang forbi oss og noen minutter seinere kom tilbake med nok en frosk den hadde fanget. Frosk og froskelår til lørdagskos høres ikke så verst ut. Kanskje særlig nå man er en sulten og uønsket mink.

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder og en flott opplevelse må dette ha vært, svartelisteart eller ikke.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Terje! Ja, dette ble en uventet opplevelse, av en art jeg aldri har tatt slike bilder av. Likevel, skulle ønske den ikke var der, for minken er ikke et naturlig dyr hos oss.

    SvarSlett