fredag 18. november 2022

Nye bilder med mitt gamle analoge kamera Nikon F2AS - og bildene levert digitalt!


Nikon F2AS fra 1970-tallet


Bud (Bilde 2 - 4)








Atlanterhavsvegen


Flatholman (Bilde 6 - 10)













Charlotte hos Fotolab.no

Da har jeg prøvd det igjen, å ta bilder med film i ett av mine gamle analoge kamera!

For ei tid siden ble jeg klar over at hos Fotolab.no (Stjørdal Foto) selger de film som kan fremkalles i C41-prosessen. Samtidig fikk jeg vite at jeg kunne velge å få bildene på papir som for mange år siden, men også bildene levert som digitale filer!

Etter å ha kjøpt en rull Ilford - 400 ISO og svarthvitt, tok jeg fram mitt gamle Nikon F2AS, et kamera jeg bruke mye på 1970-tallet og litt utover. I over 30 år har det nå kun stått i "museet" sammen med andre av mine gamle kamera, både analoge og digitale.

Samtidig utstyrte jeg kameraet med en normalzoom, selvsagt helt uten autofokus og VR.
Ett nytt batteri til lysmåleren var alt som skulle til for å få kameraet til å fungere som tidligere.

Nylig leverte jeg inn filmrullen til Charlotte hos Fotolab.no 
Noen dager seinere fikk jeg beskjed om at bildene mine var klare.
Jeg stakk innom butikken, betalte fremkallinga og fikk med meg de fysiske negativene.
De digitale filene i god oppløsning ble sendt meg via Filemail.

Her er resultatet av dette analoge stuntet! Bildene ble tatt ved Bud ut for Molde i sommer 
og ved Flatholman  Muruvik i Malvik nå nylig.

Charlotte kunne opplyse at de selger mye film for tida, og også engangskamera.
Dette har blitt en populær trend som mange har kastet seg på. 
Også hovedbutikken selger for tida mange brukte analoge kamera.

Uansett, det var morsomt å prøve det gamle kameraet igjen. 
Jeg fikk litt følelsen av hvordan det var å fotografere før i tida.
Det mest frustrerende var å stille inn korrekt avstand.
Det lille splittbildet midt i søkeren var ikke bare enkelt å bruke!

2 kommentarer:

  1. Ah - moro med nostalgisk foto :-) Og bra resultater. Husker også splittbildesøkeren - ikke bare enkelt å få skarpheten til å sitte...

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren her også, Terje! Ja, det er godt vi slipper det lille splittbildet i søkeren i dag! Noe herk!

    SvarSlett