lørdag 8. mai 2021

Tiurleik 2: Tiurleiken nærmer seg slutten

 

Natt 3 (Bilde 1 - 15)




















Natt 4 (Bilde 16 - 18)






Dette innlegget fra tiurleiken "et sted i Trøndelag" tar for seg de to siste nettene jeg var der,
natta 02.- 03. 05 og natta 04. - 05.05.

Den første av de to nettene ble klart den beste i forhold til fotomuligheter.
Selv om hovedparinga av røyer nok var over (se det forrige innlegget),
var det fortsatt røy å høre og se ved leiken.

Ei røy rett ut for teltet mitt gjorde at sjefstiuren spilte ved henne tidlig på morgenen.
På det nærmeste var tiuren bare en meter unna teltet jeg lå i.

Hvor mange røy det var denne natta og utover morgenen,
vet jeg ikke nøyaktig, kanskje bare et par stykker.

Sjefstiuren var også denne morgenen opptatt med å markere seg i forhold til en rival.
Det ble ikke slåssing mellom dem, men mye fram og tilbake et stykke unna meg.

Dermed ebbet tiurspillet ut og de få røyene forsvant. 
Fra kl. 06.30 var det stille på tiurene og røyene på leiken.

Det litt uvanlige denne morgenen var en orrhane 
som spilte som bare det fra  en av tretoppene like ved teltet mitt, 
og det lenge etter at tiurene hadde gitt seg.

Den fjerde og siste natta på tiurleiken viste med all tydelighet at leiken 
så godt som var over for denne gang.

Sjefstiuren starta opp som vanlig i 03.30 tida, men fikk lite respons fra røyer og den andre tiuren.
Dermed ga han seg med spillet allerede i femtida.

Da kom ei røy flygende, og satte seg til i toppen av ei stor furu.
Selv om hun ga fra seg mye kakling, vekket det ikke tiuren til live igjen.

De tre siste bildene i dette innlegget er fra den siste morgenen.

Oppsummering:
Jeg fikk fire netter ved denne tiurleiken. 
Vi var to om å dele på nettene, slik at vi til sammen var der i åtte netter.
Mine fire netter viste tydelig at høydepunktet nok var natt til 1. mai,
da tiuren og røyene holdt til på snøflekken bak teltet mitt.

Dette ble ei flott uke med mange fine opplevelser.
Jeg har vel aldri tidligere fått ei slik god uttelling rent fotomessig 
som jeg fikk denne gangen.

Ekstra godt var det også at ingen andre oppsøkte denne tiurleiken.
Dermed ble det minimalt med forstyrrelser for fuglene,
noe jeg synes er svært viktig. Hensynet til fuglene på leiken, går foran alt annet.
Av den grunn har jeg heller ikke fortalt hvor jeg har vært,
men bare sagt "et sted i Trøndelag".

Om det blir noen netter i telt ved denne tiurleiken neste år? Ja, definitivt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar