torsdag 20. mai 2021

Pansermåkene ga opp reiret med egg på parkeringsplassen


Pansermåkene på e-Golfen (Bilde 1 - 5)














Fiskemåkereiret etter flyttinga


Forsøk på et nytt reir på et annet biltak


Pansermåkeparet på ulike biler på parkeringa (Bilde 8 - 14)




















Pansermåkeparet overvåker parkeringsplassen


Jo Anders Auran fra Miljødirektoratet intervjues av Morten Karlsen fra NRK Trøndelag


Rett før siste helg leste jeg et innlegg i lokalavisa Bladet om et fiskemåkepar 
som hadde lagt reiret sitt på panseret av en e-Golf på den store parkeringsplassen 
utenfor Equinor sitt anlegg i Stjørdal sentrum.

Tirsdag ettermiddag var jeg innom stedet, og sannelig lå fortsatt den ene voksne og ruget på eggene.
Jeg tok mine bilder og trakk meg unna "pansermåkene" som jeg har valgt å kalle dem.

Litt av forklaringa på denne uvanlige plasseringa av et fiskemåkereir, 
var nok at nettopp denne bilen hadde stått på parkeringa ei ukes tid.

Onsdag var jeg tilbake og fikk igjen sett måkeparet på parkeringsplassen.
De satte seg på mange ulike biler rundt om på plassen.

Eieren av e-Golfen trengte bilen sin, for pansermåkereiret var flyttet ned på bakken like ved. 
Dette etter råd fra eksperter i Norsk Ornitologisk Forening.
Det ble dessverre ikke vellykket, og måkene skydde reiret med eggene.

Måkeparet startet å bygge et nytt reir, på taket av en annen bil.
Problemet var at denne bilen ikke skulle stå lenger enn ut arbeidsdagen.

Pansermåkeparet er nok knyttet til nettopp dette stedet.
Kanskje har de hekket akkurat der før denne parkeringsplassen ble laget for noen få år siden.

Onsdag var NRK Trøndelag innom og laget en reportasje om denne trua måkearten og hekkeforsøket 
på et bilpanser. Jo Anders Auran fra Miljødirektoratet var med og ble intervjuet.

Konklusjonen: Vi håper dette måkeparet lager seg et nytt reir, i utkanten av parkeringa.
Det burde kunne gå, uten at det blir konflikter med parkerte biler for de ansatte ved Equinor.
Den uheldige bileieren gjorde det eneste riktige ved å prøve å flytte reiret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar