søndag 16. mai 2021

Minst tre par med kjernebitere på foringa















 

Sist fredag dukket det opp flere kjernebitere på foringsplassen vår ved Dregsetsve på Skatval.

Selv om kjernebiteren er både større og kraftigere enn mange av våre andre småfugler, 
opptrer den svært forsiktig på en foringsplass, og sitter gjerne lenge i trær i nærheten,
før den kommer ned på bakken eller i automaten for å forsyne seg av solsikkefrøene.

Det skjedde da også denne gangen. Jeg hørte at kjernebiterne komme flygende.
Etter hvert så jeg et par av dem på greiner over meg der jeg satt inne i kamuflasjeteltet.

Som på et gitt signal kom de ned på bakken sammen med mange andre småfugler. 
Etter hvert kunne jeg telle i alle fall tre par, muligens fire. 
Så mange kjernebitere er det lenge siden vi har hatt på foringa!

På denne tida av året har kjernebiterne selvsagt fått sommerdrakten på.
Det innebærer ikke så store forandringer, men litt kraftigere farger.
Som eller i året er det hannen som har de mest kontrastrike fargene.
Nebbfargen derimot er forandret, fra lyst vinternebb til gråblått sommernebb.

Kjernebiterne har det kraftigste nebbet av alle finkefugler,
og er en art som oftest holder til høyt oppe i løvtrær. 
Kanskje finner "våre" kjernebitere et egnet område for familieforøkelse i nærheten?
Jeg får gå noen runder de neste ukene og sjekke noen aktuelle områder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar