onsdag 26. mai 2021

Fuglerikt og sommer i fjæra på Skatval


Tjeld (Bilde 1 - 5)














Tjeldreir


Grågjess (Bilde 7 - 8)





Fiskemåke (Bilde 9 - 10)





Myrsniper (Bilde 11 - 14)











Løvetann


Fra fjæra ved Skjervold (Bilde 16 - 19)











 Gråspurv hann

Sist mandag morgen, på andre pinsedag, rakk jeg en tur ned i fjæra på Skatval om morgenen.
Der var det også bare finvær, noe som ga en god sommerfølelse.

De mange fuglene jeg traff på, så også ut til å like dette.

Tjeldparene var for lengst i gang med ruginga av eggene.
jeg fant et tjeldreir på bakken, mens et annet var lagt oppe på et lite hustak.
Da jeg passerte forbi, var tjelden tydelig engstelig for eggene sine.
Jeg gikk derfor kjapt videre.

To grågjess, mange fiskemåker og noen hettemåker fant jeg også nede i fjæra.

Litt ekstra stas ble det da jeg kom over en flokk på seks myrsniper og et par sandlo.
Myrsnipene var nok på trekk, og ender nok opp i fjellet,
mens sandloene kan hekke nede i fjæra.

Nå blomstrer løvetanna overalt.
Denne arten lyser opp store partier med sine gule blomster.
Vakkert? Ja, så lenge den holder seg langt unna vår egen hage.

Det vakre landskapet nede i fjæra denne morgenen innbød også til å bli tatt noen bilder av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar