torsdag 25. mars 2021

Svartstrupe for første gang i Stjørdal

 

Svartstrupe hunn (Bilde 1 - 3)



Gravand par

Storskarv (Bilde 5 - 6)


Stær

Havørn ungfugl

Tjeld

Ærfugl

Svartbak

Gråmåke

Sangsvane (Bilde 13 - 15)



Gråspurv hann

Grønnspett hann

Tirsdag denne uka gikk alarmen blant ornitologene i Stjørdal. En av dem hadde nemlig sett en svartstrupe ved Vingebukta på Skatval. Arten er såpass sjelden i Trøndelag, at den aldri tidligere har vært sett i Stjørdal.

Denne lille småfuglen måtte også jeg prøve å få sett og fotografert. Det lyktes jeg med rett etter jobbslutt. Svartstrupen, en hunn i voksendrakt, var fortsatt på plass i det samme området.

Mellom leting av småkryp i fjære og rundt steiner satt den gjerne og speidet, enten på ei grein eller en større stein. Den var litt skvetten av seg og lot seg ikke fotografere på nært hold, dessverre.

Svartstrupen er en vanlig art i mange land sør i Europa. Til Norge kom den på 1970-tallet og er en sjelden hekkefugl fra Agder til Møre og Romsdal. I Trondheim dukket et par individer opp tidligere i vinter. I landet som helhet er det sett flere svartstruper enn normalt denne vinteren. Nå også i Stjørdal!!!

I dette innlegget har jeg med noen flere fuglebilder, tatt sist mandag og tirsdag. Gravandparet var på plass ved Vingestranda på mandag, mens to voksne storkskarv fløy forbi på kloss hold.

Stæren og tjelden blir mer og mer vanlig. Denne uka har jeg sett artene flere steder.

Ute i fjæra satt en ung havørn mandag morgen. Den fikk jeg lurt meg litt innpå bak noen trær, før den tok til vingene og fløy litt lenger unna.

Ved egen eiendom i Storsvedalen har en grønnspett hann markert de siste morgenene. Tirsdag morgen fikk jeg et bilde av den der den satt høyt oppe i ei gammel furu.

2 kommentarer:

  1. Svartstrupe på Vinge - ja, det er spennende! Det våres her og, vi venter dog på blåveisen i bakken:))

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren! Alltid spennende med nye arter. Blåveisen er på gang her no...

    SvarSlett