lørdag 13. mars 2021

Årets første tjeld i fjæra på Skatval

 

Tjeld (Bilde 1 - 5)





Vingestranda

Sangsvaner ved Vinge

Fjæra ved Skjervold

Havørn (Bilde 9 - 12)




Rådyr (Bilde 13 - 15)




Fredag denne uka fikk jeg sett tjeld for første gang i fjæra på Skatval, både ved Vinge og ved Velvang.

Det er alltid kjekt med det første tjeldmøte! Da er liksom våren kommet litt i gang. Denne gangen kom jeg over to individer ved Vinge/Skjervold og tre individer ved Velvang. Bildene her er fra to ulike besøk jeg hadde nede i fjæra i løpet av dagen.

Havørnparet som jeg fotograferte tidligere denne uka, så jeg ikke noe til på fredag. Den ene voksne havørna satt riktignok på samme sted grytidlig om morgenen. Egentlig et godt tegn, og som kan bety at paret holder til rundt reiret de skal benytte også dette året.

Ei ung havørn derimot, en såkalt 2K - et individ født i fjor, patruljerte over oss i fjæra et par ganger i løpet av dagen. Det ble det noen bra fluktbilder av, særlig med sol og knallblå himmel ved det ene møtet.

Rådyrene var på plass da jeg var innom området grytidlig fredag morgen. Hele 11 individer, fordelt på to flokker gikk rundt og beitet på kornåkrene. Den ene gruppa var tett opp til noen bolighus, men trakk seg lenger unna da det ble aktivitet rundt husene.

2 kommentarer:

  1. Ja, det er noe med å se den første tjelden i fjær, et trivelig vårtegn! Mye rådyr her på Hvalstad også, de stjeler av fuglematen, men det er da bare koslig. Og meisene synger av full hals! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren! God helg til dere også!

    SvarSlett