søndag 28. mars 2021

Fjæreplyttene satt på svaberget ved flo sjø

 
























Sist fredag gikk turen til Flatholman i Malvik kommune. 
Der kom jeg over en flokk på hele 17 fjæreplytt.

Da jeg var der, var det flo sjø. 
Det betød at fjæreplyttene hadde tatt en pause i matleitinga nerde i fjæra.
De satt nærmest og sov ytterst på et svaberg. 
Noen av dem trippet litt avgårde, men satte seg kjapt til igjen 
for å samle overskudd for neste økt med matsøk av småkryp nede i fjæra.

Selv krøp jeg nærmere og nærmere, 
og fikk mine bilder av disse barske vaderne uten å forstyrre dem for mye.

Ser du nøye på et par av bildene, er en av fjæreplyttene merket med et såkalt flagg. 
Der står koden SM6. En annen ornitolog som jeg traff på Flatholman, sjekket ut 
at dette individet ble ringmerket som ungfugl ved Longyearbyen på Svalbard 22. august i 2019.

Det betyr at minst ett av individene jeg fikk på nært hold sist fredag, 
har opphold på Svalbard i hekkesesongen. 
Flatholman er med andre ord deres "syden" og overvintringsområde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar