tirsdag 9. mars 2021

Havørnparet på Skatval er godt i gang med årets hekkesesong

 

















Mandag morgen denne uka og før jeg dro på jobb, gikk turen ned i fjæra på Skatval. Det skulle jeg ikke angre på, for starten på denne dagen ble spesiell, men en opplevelse jeg aldri tidligere har hatt.

Ytterst i fjæra satt havørnparet, et par som har hekket på Skatval de siste årene.

Der var den noe større hunnen opptatt med å spise restene av en større fisk, mens hannen satt på en stein like ved. Etter at hun hadde fått i seg fisken, fløy hun bort til hannen på steinen.

Han visste tydelig hva dette kunne bety og skreik til. Like etter lettet han og slo seg ned tett ved henne.

Det var nok signalet om at det var bare å komme i gang også denne morgenen. Dermed flakset han opp på ryggen av hunnen og selve paringsakten kunne begynne.

Slik satt de og vugget fram og tilbake ei kort stund, før det hele var over. Snakk om å være effektive!

Havørnparet, i likhet med andre rovfugler, gjennomfører ofte mange paringer i løpet av en dag, og i en periode før egglegginga starter. Det går gjerne så kjapt for seg at man må være på plass til rett tid.

Jeg ser ofte havørnparet på Skatval. Men, dette var første gangen jeg fikk sett og fotografert selve paringsakten.

Det eneste som var litt synd, var at avstanden ble i lengste laget, selv med en 500 mm påmontert kameraet. Et par av bildene som jeg viser her, er da også på grensen hva gjelder cropping av bildefila i etterkant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar