søndag 16. oktober 2022

Otermor med unger og rastløse gjess i store mengder

 

Otermor med to unger, Skatval (Bilde 1 - 5)





Gjerdesmett i sitt rette element, Skatval

Innover Fættenfjorden, Skatval

Grågjess, Kvithamar (Bilde 8 - 12)





Kortnebbgjess og grågjess, Kvithamar

Grågjess, Halsøen i Stjørdal

To av bare fire traner, Hegra


For noen dager siden kom jeg over ei otermor med to unger i fjæra på Skatval.

Nå er det lenge siden jeg har vært tett på oterne, litt fordi jeg ikke har oppsøkt dem, og sikkert litt fordi de ikke vises så godt når ungene er små.

Otermora jeg traff på denne gangen hadde med seg to relativt små unger. 

Legg merke til hvor mørke ungene er i pelsen. Om det sier noe om alderen, vet jeg ikke.

Samme dag fikk jeg tatt fluktbilder av grågjess, da de kom flygende inn mot en stubbåker ved Kvithamar. Grågjessene kom i små flokker. Dermed fikk jeg tatt mange bilder i løpet av ei kort stund.

På åkeren grågjessene gikk ned var det også noen kortnebbgjess som beitet.

I Hegra, der jeg traff på 30 traner for ei ukes tid siden, var det nå bare fire igjen. De øvrige hadde tatt til vingene og flydd videre på det lange trekket ned til Spania.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar