tirsdag 11. oktober 2022

De siste tranene og de første sangsvanene i Stjørdal

 

Traner ved Hegra (Bilde 1 - 7)







Sangsvaner ved Hegra (Bilde 8 - 9)


Grågjess i Halsøen (Bilde 10 - 11)


Grågjess i Gråelvosen (Bilde 12 - 13)


Storskarv i Gråelvosen (Bilde 14 - 15)


Linerle ved Gråelva

Sist mandag formiddag la jeg fototuren til Hegra i Stjørdal, i håp om å få sett og kanskje tatt noen bilder av de siste trekkende tranene, selv om jeg på forhånd trodde jeg var for seint ute.

Jeg fant til slutt en flokk på 30 traner midt ute i en stubbåker. En smal veg like i nærheten, gjorde at jeg kom ganske så nær tranene. 

Jeg fikk tatt mange bilder av tranene, både da de satt i ro, og da de fant det for godt å ta til vingene for å slå seg ned på et annet jorde like ved.

Nå kan det umulig være lenge før de siste tranene flyr sørover. For de siste kan det by på litt ekstra utfordringer dersom høstværet slår om.

I den samme stubbåkeren fikk jeg også tatt noen bilder av sangsvaner, ei familiegruppe på to voksne og en årsunge. Det er de første sangsvanene jeg har sett i Stjørdal denne høsten.

Nede i Halsøen og Gråelva holdt noen grågjess til. Og, sannelig fikk jeg sett to linerler i det samme området! Farlig seint det også i forhold til trekket.

2 kommentarer:

  1. Flott! Og linerlene kan jo bli med i dragsuget til tranene....

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren! Ja, kanskje linerla slår følge??? Så forøvrig ei låvesvale ved Steinvik i dag!

    SvarSlett