lørdag 22. oktober 2022

En praktærfugl blant 300 ærfugl i Hommelvik havn

Praktærfugl hann med ærfugler i småbåthavna (Bilde 1 - 2)


Hommelvik havn

Småbåthavna i Hommelvik havn

Ærfugl i småbåthavna (Bilde 5 - 7)



Ærfugler i Hommelvik hacn (Bilde 8 - 12)





Småbåthavna i Hommelvik havn

Gjestebrygga ved småbåthavna i Hommelvik havn

Hommelvik havn


Detalj med store løvtrær ved stranda i Hommelvik havn

Fredag ettermiddag tok jeg turen til Hommelvik sentrum i Malvik, i et fantastisk fint høstvær.

Det har det vært sett en praktærfugl hann i en stor flokk med ærfugl i flere uker i høst.

Nå er det ikke bare enkelt å finne ett individ av en annen art blant 300 ærfugler, til det er praktærfuglen farlig lik ærfugler, i alle fall når avstanden blir stor nok.

Jeg var heldig da noen av ærfuglene sammen med praktærfuglen tok turen innom småbåthavna. Det viste seg å gi også et par brukbare bilder av sjeldenheten. Jeg så den faktisk ikke før jeg studerte bildene i etterkant. 

Selv om jeg i mange sammenhenger foretrekker finvær og sol, ble det i meste laget denne gangen. Dermed ble bildene av praktærfuglen og ærfuglene ikke å juble over, men prakt er prakt! Ikke hver dag det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar