søndag 23. oktober 2022

Høstens første fjæreplytt i fjæra på Skatval

 

To fjæreplytt, ved Skjervold (Bilde 1 - 6)






Gråmåker, ved Skjervold (Bilde 7 - 8)


Kanadagjess, ved Vingestranda (Bilde 9 - 11)



Kråker, ved Steinvik (Bilde 12 - 13)


Grågjess, ved Steinvik

Stokkender, ved Skjervold (Bilde 15 - 19)





Lørdag denne helga la jeg turen til Vinge og Skjervold på Skatval. Der var to fjæreplytt sett de siste par ukene. Jeg fikk et tips om hvor de satt på to steiner under floa. For fjæreplytt tar gjerne "flopauser".

Det stemte da også! De to fjæreplyttene satt tett sammen oppe på en større stein, i vakre omgivelser.

Dermed fikk jeg høstens første bilder av denne vadefuglen som hekker høyt til fjells og i større antall på Svalbard. Trondheimsfjorden er deres "Syden" om seinhøsten og vinteren. Nå var i alle fall to på plass!

Ved Vingestranda holdt en flokk på 27 kanadagjess til, ved utløpet av en liten bekk, noe som ikke er uvanlig. samme sted har jeg tatt bilder av mange ulike fulgearter, nettopp på grunn av ferskvannet.

Sist onsdag, under en skikkelig grådag med regn, fikk jeg tatt noen bilder av kråker og en flokk med grågjess ved Steinvik. Fortsatt ser jeg en og annen gåseflokk, men det har blitt færre og færre av dem.

Fredag var alle stokkendene som har holdt til ved Vinge og Skjervold i noen uker, vi snakker om minst 300 individeer, litt ekstra urolige. Det ga noen fluktbilder, før de igjen roet seg ned.

Fredag ble det sett en hybrid i flokken, en blanidng mellom stokkand og stjertand. Den fikk jeg ikke sett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar