onsdag 16. mars 2022

Ærfuglene ved Flatholman

 





















Allerede kl. 07.00 onsdag morgen denne uka var jeg på plass ved Flatholman i Malvik kommune. Der var det sett mange ærfugler de siste dagene, beitende helt inne mot tangen i fjæra.

Jeg så ingen da jeg kom! Først etter en liten time dukket de første opp. Da skjedde det raskt! I løpet av noen minutter kom den ene lille flokken etter den andre med ærfugl flygende fra Hommelvik.

De aller fleste av disse småflokkene landet inn mot fjæra rett foran meg. Der startet de å dykke ned mot bunnen for å finne mat å spise.

Hva var det slags mat som ærfuglene fant i fjæra? Jo, silderogn i store mengder. For nå har den lokale sildebestanden i fjorden startet gyteperioden. Det vet ærfuglene alt om! Dette spesielle scenariet skjer hver eneste tidligvår, så også dette året.

Selv fikk jeg tatt mange bilder av ærfuglene, i litt vanskelig lys. Bakgrunen var allerede lyst opp av ei lav morgensol, mens fjæra enda lå i skyggen. Da sollyset traff ærfuglene, måtte jeg pakke sammen. Jobbstart kl. 09.00 er faktisk viktigere enn ærfugler i vakkert sollys.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar