søndag 20. mars 2022

Oteren sovnet rett foran meg i fjæra - etter å ha spist en næringsrik og god otermiddag

 
























For noen få dager siden fikk jeg endelig et nærmøte med en oter i fjæra på Skatval.
I flere uker i vinter har jeg bare sett otere på langt hold, langt ute i den store fjæra.
Noen bilder har det blitt, men med mye fjære rundt dem.

Denne gangen kom oteren svømmende mot der jeg stod, 
delvis skjult bak en av de største steinene ute i fjæra.

Ei god stund drev oteren og dykket ut for meg, delvis skjult bak steinen.
Opp til overflata kom den med små krabber,
så pass små at den spiste dem ute i vannmassene.

Til slutt fikk oteren fanget noen litt større krabber.
Da svømte den nærmere der jeg stod, og krøp opp på en stein i fjæra for å spise krabba.

Da fikk jeg mange bilder av den, ivrig som den var etter å få i seg godsakene.
Den ble raskt klar over at jeg stod like i nærheten,
men iveren etter å spise de store krabbene gjorde at den godtok mitt nærvær ved steinen.

Oteren ble god og mett av alle krabbene.
Da var det tid for litt pelsstell på en av de andre steinene.

Til slutt sovnet den på steinen som var kledd av tang ikke mange metrene unna meg.
Jeg takket for ei trivelig fotostund og trakk meg rolig tilbake.
Brikken i kameraet inneholdt over 500 bilder av denne seansen!

1 kommentar: