tirsdag 29. mars 2022

Oteren spiste restene av ei stor rognkjeks

































En ettermiddag i forrige uke møtte jeg igjen oteren på kloss hold nede i fjæra på Skatval. 
Denne gangen holdt oteren til nært land, og da det var bortimot flo sjø.

Oteren hadde full konsentrasjon rundt restene av ei stor rognkjeks, 
en fisk den, kanskje sammen med en annen oter, hadde fanget.
Det virket som det var mer restene etter fisken den satt og spiste på.

Selv fikk jeg noen bilder av den, først fra steinura like innenfor og som jeg stod på,
deretter fra et litt lavere standpunkt der den lille steinen med oter lå midt ute i vannet.

Etter kort tid valgte oteren å forlate fiskerestene, og la på svøm utover.
Da hadde jeg fått mine bilder av den, fra et otermøte som kom overraskende på meg.

Dagen etter var jeg på plass ved det samme stedet, men ved fjære sjø.
Da holdt to otere til lengst ute i fjæra (se de to øverste bildene).

Oterne den dagen var mer opptatt av hverandre enn av å fange og spise mat.
Om dette var otermor og den ene voksne ungen, 
eller om det var otermor og oterfar som koste seg rundt de ytterste steinene, vet jeg ikke.

Atferden på de to oterne var ikke slik jeg har sett otere styre på sammen.
Kanskje dette var starten på et nytt kull med otere?

2 kommentarer:

  1. Wow - nok en topp oteropplevelse på deg. Og topp bilder som vanlig.

    SvarSlett
  2. Takk for det, Terje! Ja, oteren leverer gang etter gang!

    SvarSlett