torsdag 8. oktober 2020

Tett på en flokk moskus på Dovrefjell

 



























Tirsdag denne uka fikk jeg nok et nærmøte med en moskusflokk på Dovrefjell! Jeg hadde gått noen km innover vegen som går fra Hjerkinn og inn til turisthytta Snøheim, da jeg fikk sett dyrene. Flokken bestod av en okse og kyr med unger, totalt hele 17 dyr!

Rolig nærmet jeg meg moskusene, uten å gjemme meg i terrenget. Jeg brukte god tid. Til slutt var jeg nært nok til å få bilder av dem, både nærbilder og moskus i landskap.

De 17 moskusene var nok klar over at jeg var like ved, uten at det så ut til å stresse dem i det hele tatt. De var opptatt med det som moskus gjerne gjør, vandre og beite litt underveis.

I løpet av en halvtimes tid passerte hele flokken forbi der jeg stod åpent og litt høyt i terrenget. Da hadde jeg fått mer enn nok bilder av dem og et par videosnutter.

De fleste bildene jeg viser her ble tatt med Nikon D500 + Nikon 500/5.6PF. Dermed ble det hele 15 X forstørrelse. Dessuten er flere av bildene noe beskjært i etterkant. To av bildene er tatt med Nikon Z6 + Nikon 24-70/4S. Også disse bildene e noe beskjært i etterkant.

Å nærme seg en moskusflokk slik jeg gjorde, er ikke noe du gjør alene dersom du ikke vet hvordan du bør oppføre deg. Da er det mye tryggere å bli med på en organisert guiding, for nettopp å lære hvordan du må oppføre deg i møte med disse store urtidsdyrene.

Forvaltninga har besluttet å ta ut 40 individer denne høsten. Det er et uttrykt ønske at moskusstammen på Dovrefjell ikke skal telle mere enn 200 dyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar