onsdag 21. oktober 2020

Gråtrostene tømmer rogna for røde bær!

 

Gråtrost (Bilde 1 - 13)















Storskarver på Storsteinen


Natthimmel 1


Natthimmel 2

Sist mandag ettermiddag, med flott sollys, fikk jeg tatt mange bilder av gråtrostene som oppsøkte rognbærtrærne ved Skatval stasjon på Skatval i Stjørdal.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, er det ekstra mye trost å se for tida. De opptrer i store flokker og er på trekk sørover. Kommer de over rogn med mye bær, blir de gjerne der til alle bærene er spist.

Det skjedde da også med alle gråtrostene ved Skatval stasjon på mandag. Jeg var tilbake tirsdag ettermiddag. Da var det verken gråtroster å se eller noen rognebær igjen på trærne.

Gråtrostene skvetter lett og tar raskt til vingene. Det skjedde et par ganger også med de jeg fotograferte. Det var nok at noen gikk forbi på gata eller at en bil passerte. Like etter var de imidlertid på plass igjen.

Selv satt jeg rolig inne i bilen med nedskrudd sidevindu, og fikk de bildene jeg ønsket meg.

Mandag fikk jeg også et par nye bilder av storskarvene på Storsteinen ved Skjervold. Kvelds- og nattehimmelen var vakker over Skatval mandag kveld.

2 kommentarer:

  1. Så mangen gråtroster!Trodde de trekket sørover jeg.Ser dere har masse rognebær.Her på vestlandet er det lite.

    Flotte bilder som vanligt!

    SvarSlett
  2. Takk igjen for en hyggelig kommentar! Joda, her har det vært og er mye trost. De aller fleste er nok på veg sørover, særlig når det snart er tomt for rognebær.

    SvarSlett