søndag 11. oktober 2020

En lite samarbeidsvillig oter og kortnebbgjess på veg sørover

 

Høst i kulturlandskapet (Bilde 1 - 3)



Hobbyfisker

Kortnebbgjess (Bilde 5 - 6)


Ærfugl

Fjæra ved Skjervold

Oter (Bilde 9 - 11)




Denne uka fikk jeg et par nye møter med oteren i fjæra på Skatval. Dette individet var dessverre ikke av den samarbeidsvillige sorten. Maten inntok den langt ute i fjorden, på en av de ytterste småsteinene, den ene dagen en fisk og den andre en halvstor hummer.

Lettere ble det ikke da den svømte mot meg, mens jeg stor rolig midt ute blant tang og tare. Oteren hadde nok tenkt seg opp på land. Jeg så hvor den gikk mellom tang og steiner. 

Ganske nære begynte jeg å ta et par bilder av den. Da skvatt den til og løp det den maktet tilbake til åpent vann, og borte var den. Det eneste skarpe bildet jeg fikk var av bakparten da den jumpet over tangen.
Ja, enkelt skal det ikke altid være å få til de gode oterbildene...

Kortnebbgjess i store antall er nå på veg til overvintringsområdene. Over Skatval flyr de gjerne uten å gå ned for å beite. Flere små flokker passerte rett over meg da jeg stod nede i fjæra. 
Hele 80.000 kortnebbgjess forflytter seg i disse dager, fra hekkeplassene på Svalbard og til Vadehavet mellom Tyskland, Danmark og Nederland.

Når sola skinner på Skatval, lyser kulturlandskapet opp i vakre høstfarger.
Til tross for mye gråvær og regn de siste dagene, har vi også hatt noen slike solglimt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar