mandag 31. mai 2010

Stemor, vårmarihånd og gulveis




Tok med meg fotoryggsekken på jobb i dag tidlig. Etter endt arbeidstid tok jeg turen opp i ei skogsli på Stjørdal hvor jeg vet at det vokser noen eksemplarer av vårmarihånd. På veg dit kom jeg over store mengder stemor i full blomst. Dermed ble det en halvtime med fotografering av vakker stemor først.

Årets blomstring hos vårmarihånd viste tydelig at det har vært en både kald og fuktig vår. De fleste av de rundt 20 eksemplarene jeg fant, var dermed lite fotogene. Noen bilder ble det, i litt grått skogbunnslys.

Like i nærheten vet jeg at det vokser gulveis, en heller uvanlig art i Trøndelag. Denne forekomsten ble plantet ut i området for rundt 30 år siden. Plantene ble muligens fraktet nordover fra Østlandet der gulveisen i noen områder er like vanlig som både hvit- og blåveis. Bare 9 gulveiser bar blomster i år, bare to av dem med to blomster i toppen. Men, det holder det for å få noen bilder av denne vakre "veisen".

5 kommentarer:

  1. Fine blomsterbilder, Einar! Gratulerer med blogg du også, snart er vi vel på plass alle sammen..! Skal bli spennende å følge deg videre.

    /Dag

    SvarSlett
  2. Anonym1/6/10

    Dette varmer en botanikers hjerte Einar. Fantastisk flott bilder, og et utrolig nydelig lys i bildene. Illustrativt og lett å artsbestemme. Erkjennelsen kunst for min del,- her har jeg mye å lære og jeg regner med du tar deg tid til et lynkurs ;-)

    Gi meg et tips hvor du fant gulveisa. Send den på e-post til meg.

    Jan Erik

    SvarSlett
  3. Einar Hugnes1/6/10

    Hei Jan Erik!
    Dessverre kan jeg ikke gi deg tips om hvor i Stjørdal gulveisen vokser. Lovte grunneieren å holde det "hemmelig". Et "lynkurs" må vel la seg gjøre.

    Hei Dag!
    Takk for hyggelig hilsen. Ja, dette med fotoblogger har tatt helt av. Vi sitter vel alle snart og bare blogger. Men, hvem skal ta gode bilder da?

    Einar H.

    SvarSlett
  4. Hehe, her er det ikke enten eller men både og! Ut å fotografere, inn å blogge bildene. Sånn får vi vist hva vi gjør! Greit nok å "bare" fotografere, men hvordan skal man få vist bildene til så mange som mulig da?

    Hadde ikke du opprettet denne bloggen og lagt ut disse bildene, hadde jeg nok aldri kommet til å se dem. Og du hadde jo heller ikke fått noen kommentarer fra meg, hehe.

    Så fyll en minnebrikke, og vis de beste skuddene her på bloggen :-)

    SvarSlett
  5. Du har helt rett, Dag! Faktisk så virker dette med en blogg motiverende for å ta turer ut og fotografere! Travle tider dette!

    Er ekstra spent på natta til lørdag. Skal da sammen med Edward B på dobbeltbekkasin-leik. Håper på godt kvelds- og mårraslys...

    Einar H.

    SvarSlett