søndag 16. mai 2010

Måker i Flatanger









Selv om målet med fototuren til Flatanger var å fotografere havørn, ble det rikelig med tid til å fotografere også de mange måkene som fulgte båten til Ole Martin. Ikke rart kanskje med all den brødmaten de fikk servert. Her gikk det med en svartsekk full med brød på hver tur!
For å lykkes med havørnene, er det en fordel at mange måker følger båten. Disse prøver seg også på den frosne fisken, maten til havørna. Som regel blir den både for stor og kanskje for kald til at den havner nede i måkemagen. Havørna blir oppmerksom på fisken og kommer gjerne flygende.

Å fotografere måker er minst like vanskelig og interessant som å fotografere havørn. Disse måkebildene synes jeg at jeg lyktes rimelig bra med. Alle er av arten gråmåke, selv om også svartbaker, noen sildemåker, noen få fiskemåker og et par krykkjer fulgte båten. Også årets første tyvjo fikk vi nært inn til båten.

Fredag formiddag forlot jeg Flatanger for denne gangen og tok turen over Ørlandet og Agdenes før jeg seint fredag kveld var hjemme på Skatval. Halve natta gikk med til å laste ned alle bildene fra turen. Også det en spennende aktivitet for en skarve naturfotograf!

3 kommentarer:

  1. Anonym16/5/10

    Velkommen etter som blogger, Einar! Litt av en pangstart må jeg si med flotte bilder. Uff det er så mye en skulle hatt med seg for tia....

    SvarSlett
  2. Anonym16/5/10

    Gratis, og velkommen i "bloggklan". Utrolig bra blogg, Einar. Det har vært litt av en tur regner jeg med ut i fra utvalget av bilder... sprængfoill brikke må vite. Gleder meg til å følge med bloggen.

    Jan Erik
    http://sunnland15.wordpress.com

    SvarSlett
  3. Anonym21/5/10

    grasiose fugler tross atl mas og skrik

    SvarSlett