lørdag 27. november 2021

En kjempestor flokk med trekkende bjørkefink!

 

Bjørkefink (Bilde 1 - 6)






Fra fjæra ved Vinge/Skjervold (Bilde 7 - 10)




Solnedgang av det vakre slaget (Bilde 11 - 13)



Etter jobbslutt sist fredag rakk jeg en fototur ned i fjæra på Skatval.

Endelig ble det litt vinterlys, med nysnø i fjæra og klar himmel. Gradestokken viste da også noen kuldegrader. Et slikt førjulsvær liker vi!

Rett bortenfor Vinge Camping så jeg en større flokk med småfugler. Så mange individer er det sjeldent at jeg har sett. Det viste seg å være en kjempestor flokk med bjørkefink på trekk sørover!

Hvor mange bjørkefinker det til sammen var i denne kornåkeren, er ikke lett å si. Jeg antok at det godt kunne dreie seg om et sted mellom 1000 og 2000 individer.

Jeg fikk tatt noen bilder av bjørkefinkene ute i kornåkeren, der de fant mye spillkorn, da de lettet litt, for igjen å nærmest bli usynlige nede i åkeren.

Det var vakkert i fjæra sist fredag, og med nesten helt stille fjord i det sola gikk ned. Det måtte også foreviges på bildebrikken. Sedu nøye etter på det siste bildet, ligger det tre sangsvaner på vannflata. De var det også mange av i området, noe jeg viser her på fotobloggen om et par dager.

2 kommentarer:

  1. Kikket litt nøye på flokken med bjørkefinker. Ser ut til å være kun den. Schtilig! Siste bildet var også xtra flott.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Terje! Ja, nå er det mye bjørkefink i Trøndelag. Ser flere har store ansamlinger på egne foringsplasser. Noen titalls holder til også ved vår rett utenfor husveggen. Traff på en flokk på 200 rett ved jernbaneundergangen ikke langt unna der vi bor i går. Storflokken på Vinge fra fredag, så jeg ikke igjen på lørdag.

    SvarSlett