lørdag 6. november 2021

De første fjæreplyttene på plass ved Flatholman

 


















Hver vinter har jeg fotografert fjæreplytter i fjæra flere steder ved Trondheimsfjorden.
Ett av de stedene der jeg ofte har funnet disse barske vaderne, 
er i strandkanten på Flatholman ved Muruvik i Malvik kommune.

Jeg tok avstikkeren innom dette friluftsområdet sist tirsdag formiddag,
med et knøttlite håp om at noen fjæreplytter kanskje var på plass.

Jeg fant faktisk tre fjæreplytter nede i vannkanten, 
i det området der jeg ofte tidligere har sett dem!
Det ble et kjapt og trivelig gjensyn!

Fjæreplytt er den eneste vaderen som fast overvintrer ved Trondheimsfjorden.
Dit kommer de etter hekkesesongen lenger nord.
Forskere har funnet ut at mange av dem er hekkefugler fra Svalbard.

Nede i tangbeltet finner fjæreplytten smådyr 
som de lever godt av gjennom en barsk vinter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar