tirsdag 30. november 2021

Bjørkefink på kloss hold i kornåkeren på Skatval

 



















Sist fredag ettermiddag kom jeg over en kjempeflokk med trekkende bjørkfinker ved Vinge på Skatval, noe jeg skrev om i et tidligere innlegg.

Lørdag formiddag var denne flokken trukket videre, men jeg fant et par hundre bjørkefinker et annet sted.

Rett nedenom der vi bor på Skatval så jeg et par hundre bjørkefink ivrig opptatt med å lete mat i en kornåker. De kom nærmere og nærmere bilen jeg satt i. Selv stod jeg parkert på vegkanten og med nedskrudd sidevindu.

Det skulle vise seg å lønne seg! For bjørkefinkene var til slutt bare noen få meter unna meg. Utfordringa var at de satt sjeldent lenge i ro. Rastløse som de var etter å finne mat i kulda, lot de seg ikke forstyrre nevneverdig av en naturfotograf sittende i en bil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar