søndag 1. november 2020

Endelig kom sidensvansene til Skatval denne høsten

 





















Sist onsdag ettermiddag, i et kraftig regnvær, fikk jeg sett og fotografert sidensvans for første gang på Skatval denne høsten. Jeg fryktet at de bare hadde dratt videre sørover de siste ukene, for mange hadde sett sidensvans nedover på både Østlandet og Vestlandet kunne jeg se på flere innlegg på Facebook.

Flokken som jeg kom over, holdt til i Stjørdal sentrum og var nok på minst 100 individer. Bildene fikk jeg da noen av dem slo seg ned i ei rogn med hvite bær. Mellom matøktene i hvitrogna satt flokken med sidensvans i ei større bjørk like ved.

Hvor lenge denne flokken med sidensvans og eventuelt andre flokker vil holde seg hos oss, vet jeg selvsagt ikke. Det avgjørende er mattilgangen for disse næringstrekkerne. De blir så lange de finner mat.

I tillegg til bær og frukt kan sidensvansene spise frø fra blant annet bartrær. Om sommeren er det insekter av ulike slag som er hovedføden.

Bær og frukt som henger igjen på busker og trær nå seint på høsten, har gjerne begynt å gjære. Da dannes det alkohol. Dermed blir mange sidensvanser litt ustø i flyginga utover ettermiddagen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar