tirsdag 7. mai 2019

Første møte med beveren i vårlige omgivelser ved Theisendammen


























































Mandag kveld denne uka gikk fototuren til Theisendammen i Bymarka i Trondheim.

Der vet jeg at et par bevere holder til,
og har overvintret i hytta nær bekken som renner inn i dammen.

Denne kvelden ønsket jeg å treffe beverne i mer vårlige omgivelser.

All snøen og isen på Theisendammen var for lengst smeltet.
Da er det særlig ett område hvor beverne holder til,
og det skulle stemme godt.

Jeg fant paret som var ivrig opptatt med å innta frokosten,
for hos beveren er kvelden tida da de kommer ut av hytta
og er aktiv utover natta og helt til neste morgen.

Også denne gangen fikk jeg mange nærbilder av beverne,
uten å skremme dem. Med rolige bevegelser,
kunne jeg nærmest snike meg innpå dem.
angtewla på kameraet gjorde sitt til at jeg ikke kom de to dyrene for nære.

Som det går fram av de første bildene,
er hunnen i paret det som må kalles høygravid.

Dermed blir det familieforøkelse blant dette beverparet i løpet av de neste ukene.
Da vil hunnen holde seg inne i hytta sammen med sine små.
Først litt utpå sommeren vil de ta turer ut, da gjerne rett ved hytta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar