torsdag 7. mars 2024

Tjelden er på plass, mens oteren har vært her i hele vinter, 06.03.24

 

En tjeld ved Vinge (Bilde 1 - 3)



To av tre tjeld ved Steinvikholmen

En stor oterunge ved Skjervold

To otere - mor og stor unge ved Skjervold (Bilde 6 - 13)








Kulturlandskap ved Mæhre

Fjære ved Skjervold

Vingebukta

Etter en flott vinterdag i Vauldalen tirsdag (se det forrige innlegget) var det onsdag tid for litt vårlige opplevelser nede i fjæra på Skatval.

Årets første trekkfugl var på plass! Jeg fant en tjeld ved Skjervold og tre ved Steinvikholmen. Nå har tjelden vært sett på Skatval for flere dager siden, men dette var første gang i år jeg opplevde denne trekkfuglen. De neste ukene vil mange flere tjeld være på plass.

Jeg fant igjen oterfamilien nede i fjæra, først en av de store ungene, og deretter otermor med den andre ungen. De holdt til i området jeg ofte har sett dem i vinter.

Dessverre ble det bare bilder av oteren på lang avstand. Bildene her er alle sterkt beskåret/croppet. På fjære sjø som det var da jeg tok turen ned i fjæra, holder oteren seg langt ute, på leting etter små og større fiske å spise i vannmassene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar