fredag 15. mars 2024

Ærfuglene i småbåthavna i Stjørdal og en vakker solnedgang på Vinge, 12.03.24

Halsøen, Stjørdal

Ærfugl i småbåthavna, Stjørdal (Bilde 2 - 9)








Småbåthavna, Stjørdal

Gasskula, Stjørdal

Kveldslys og solnedgang, sett fra Vinge, Skatval (Bilde 12 - 17)







Tirsdag kveld denne uka tok jeg igjen turen innom småbåthavna i Stjørdal.
For et par uker siden fikk jeg sett og fotografert rundt 300 ærfugler samme sted.

Sist helg ble det rapportert om søl av diesel og stram lukt rundt noen av båtene, uten at kilden for utslipp ble funnet. Jeg kjente diesellukta da jeg kom dit, og så litt "film" på overflata inn mot land.

Ærfuglflokken fant jeg også denne gangen, og anslo at den nå var på rundt 200 individer.
Nedgangen skyldes ikke dieselutslippet, men er naturlig på denne tida.

Jeg kunne ikke se at noen av ærfuglene var oljeskadet. De virket alle helt friske og normale, 
og var kjapt innom ei av flytebryggene for å finne noe å spise.
Deretter svømte flokken ut av bassenget for kvelden.

Med en spennende kveldshimmel i det sola gikk ned i vest,
avsluttet jeg turen sist tirsdag nede ved Vinge og Skjervold på Skatval.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar