tirsdag 12. mars 2024

Årets første hestehov på Skatval, 11.03.24

 

Hestehov (Bilde 1 - 2)


Tjeld (Bilde 3 - 4)


Ærfugl (Bilde 5 - 6)



Oter (Bilde 7 - 8)


Fjæra ved Skjervold (Bilde 9 - 11)



Sangsvaner 

Mandag denne uka fikk jeg omsider sett og tatt et par bilder av hestehov på Skatval. Jeg var nok ikke først ute denne våren med å finne denne gule fargeklatten. 

Finværet mandag, med flere plussgrader litt utpå dagen, gjorde at mange hestehov stod i full blomst i vegkanten. For mange av oss er nettopp en blomstrende hestehov startsignalet på at nå er det vår!

Nede i fjæra var flere tjeld på plass. Totalt så jeg 13 tjeld på min lille vandring langs fjæra.

To otere kom svømmende mot land og til steinura de liker å slappe av i, mellom matøktene ut i vannet. De var tydeligvis skikkelig trøtte, for inn i ura bar det, uten at jeg fikk noen andre bilder enn da de  svømte mot land.

Nå er det stadig flere ender å se ute på fjorden. I dag kunne jeg telle rundt 100 ærfugler. Om ikke mange ukene vil flere ender, både i antall og arter, dukke opp.

Sangsvanene er her fortsatt, i alle fall noen av dem. Ti sangsvaner holdt til i en kornåker ved vegen.

2 kommentarer:

  1. Godt å se hestehov og så mange tjeld! Mye snø ennå i Asker...

    SvarSlett
  2. Anonym12/3/24

    Takk for kommentaren, Bippa! Ja, her våres det nå, selv om det fortsatt er ganske kaldt. Einar H.

    SvarSlett