torsdag 14. april 2022

Et nytt møte med fossekallen i Hovdeelva i Ørsta

 

Fossekall (Bilde 1 - 9)









Hovdeelva (Bilde 10 - 11)


Hovdeelvas utløp fra Hovdevatnet

Stokkand hann

Stokkand hunn

Sist helg gikk turen til Hovdebygda i Ørsta. Der måtte det gjøres en jobb med huset vårt. Dermed ble det ikke mye tid til fotografering denne gangen.

Jeg rakk en snartur innom hos fossekallen i Hovdeelva. Den fant jeg på sin nærmest faste plass, i den øvre del av elva, midt inne i krattskogen. 

Det ble noen bilder av vår nasjonalfugl, mens den satt på steiner eller greiner ute i elva. Litt skeptisk var den til den tobeinte på land som prøvde å snike seg innpå.

Etter en kort fotosession trakk jeg meg derfor rolig tilbake, mens fossekallen gjorde det den egentlig gjør i denne lille elva, nemlig å lete etter mat på bunnen av elva.

Hovdevanent var for lengst isfritt, og et stokkandpar stakk innom der jeg stod ved Hovdeelvas utløp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar