fredag 8. april 2022

En flokk med 200 snøspurv ved Steinvik på Skatval

 

Snøspurv (Bilde 1 - 12)












Ringduer og snøspurv

Ringduer

Den varme våren lar vente på seg. Denne uka har det vært mer vinter enn vår på Skatval. Nysnø og kaldt, men noe bar mark ned mot fjorden.

Det var nok det som gjorde at jeg kom over en flokk på 200 snøspurv en tidlig morgen for noen dager siden. Jeg kom kjørende og så noen få av dem på en stubbåker rett ved vegen.

Da jeg gikk ut av bilen og nærmet meg snøspurvene, lettet hele flokken! I løpet av noen få minutter fikk jeg tatt mange fluktbilder av dem rundt meg. 

En flokk på 60 ringduer trakk forbi mens jeg stod ute på jordet og fotograferte.

Jeg trakk meg tilbake og flokken med snøspurv kunne igjen innta åkeren med kornrester.

For to år siden hadde vi hele 2000 snøspurv og 2000 ringduer på Skatval et par dager! Da var været noe tilsvarende, men med enda mer snø som dekket bakken for disse trekkfuglene.

2 kommentarer:

  1. Schtilige fluktbilder!

    SvarSlett
  2. Takk, Terje! Ja, snøspurv er ikke dagligdags på Skatval. Ble nok bare dette ene besøket jeg rakk å fotografere denne våren.

    SvarSlett