søndag 23. januar 2022

Småfugler på foringa, i mildværet

Bjørkefink (Bilde 1 - 3)



Grønnsisik (Bilde 4 - 6)



Flaggspett (Bilde 7 - 9)



Dompap (Bilde 10 - 11)



 Gulspurv

Lørdag formiddag satte jeg opp kamuflasjeteltet på platten rett utenfor bolighuset vårt 
ved "Dregsetsve Hage & Galleri", bare en meter fra inngangsdøra. 

Dermed ble ikke de mange småfuglene som besøkte foringsautomaten skremt vekk, 
og jeg fikk tatt noen bilder av flere arter.

En større flokk på minst 30 bjørkefinker var ivrige på solsikkefrøene nede på bakken.
Da en tok til vingene, gjorde også alle de andre det.
Dermed ble det mye unødig flyging fram og tilbake for bjørkefinkene.

Grønnfinkene har nå inntatt foringsplassen. 
For noen dager siden så jeg bare en av dem. 
Lørdag var minst 15 individer på plass, også de mest nede på bakken.

Flaggspetthannen viste seg fram, som den store akrobaten han kan være,
både rundt automaten og på stauren automaten er festet til.
Der har den ei såkalt spettesmie, i ei sprekk hvor solsikkefrøene festes.

Noen vakre dompaper var også innom, både på taket av automaten og nede på bakken.

Ved foringa så jeg ingen gulspurv denne dagen,
men så er det da heller ikke noe igjen av julenekene.
Jeg får kjøpe en sekk med havre over helga, 
for gulspurver er det mange av rundt på Skatval.
Bildet av gulspurven tok jeg ned mot fjæra litt seinere på dagen.

4 kommentarer:

  1. Nok en runde med fine bilder! Ja, bjørkefinken er skvetten av seg, det blir mye flyging frem og tilbake - ser unødvendig ut for oss mennesker:) Tåke her nå, men i sola på ettermiddagene har grønnfinken begynt å synge, kjøttmeisen også med sitt titti taa - titti taa. Det gjør godt for humøret!

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Bippa! Ja, nå går det kjapt mot varmere tider og vår!!! Rene vårsteminga her i dag, med rundt 10 varme grader!!!

    SvarSlett
  3. Imponerende skarphet må jeg si - topp!

    SvarSlett
  4. Takk, Terje! Ja, skarpheten skyldes to faktorer. Bildene er ikke tatt gjennom vindu, men fra kamuteltet og at 500/5.6 PF er et knivskarpt objektiv, den samme objektivet som du også har. Dessuten ble de tatt på 4000 ISO, som sikret raske lukkertider.

    SvarSlett