onsdag 12. januar 2022

Flere otermøter på Skatval i forrige uke!

 

Oter med fisk (Bilde 1 - 2)


Oter med krabbe (Bilde 3 - 16)
















Oter uten mat (Bilde 17 - 18)



Den første uka i 2022 tok jeg flere ganger turen ned i fjæra på Skatval, rett etter jobbslutt.
Det ga noen møter med den aktive og spennende oteren i sitt rette element.

Nå er det ikke slik at jeg hver gang finner oteren, og slettes ikke på nøyaktig samme sted.
Noen av gangene holder oterne til langt ute, andre ganger ser jeg ikke noe til dem.

Bildene jeg viser her er fra tre møter i forrige uke. På de to første kom oteren svømmende rett mot meg.
Det var flo sjø og oteren med en fisk i munnen svømte målbevisst mot steinura den hadde bestemt seg for å benytte for dette måltidet. 

De neste bildene av oteren, hvor den kom svømmende med ei stor krabbe, og hvor krabba ble spist på en stein ikke langt fra land, skjedde også ved flo sjø. Like etter forsvant oteren inn i steinura.

De to siste bildene viser en oter ved land. Den svømte langs land, og var nok enda på matsøk.
For like etter at jeg fikk tatt et par bilder av den, dro den videre ut i vannmassene.

Noen tips til oterfotografering:
* Finn dine egne otere nede i fjæra. Det er aldri lurt å være mange fotografer på samme sted!
Jeg vet om minst åtte steder i en omkrets på noen km fra der jeg bor hvor det holder til otere nede i fjæra. 
* Det kan være lurt å besøke det samme området flere ganger, både ved fjære og flo sjø. 
Ta deg god tid og bruk gjerne en kikkert for å se etter dyrene.
* Det beste er å sitte rolig og vente på at oteren kommer til deg. 
Må du bevege deg, bør du gå rolig fram, slik at oterne kanskje ikke merker deg.
* Sitter det en annen fotograf og venter på oteren, skal du ikke gå fram og spørre om det er oter der. 
Da forstyrrer du og kan ødelegge for dere begge.
* Husk at "Privat" og "Privat veg" er nettopp det som det står på skiltene. 
Parkér derfor bilen din der det er tillatt.
* Til slutt: Vi legger ikke ut fisk til oterne! Dette er ville dyr som skal få fortsette med å være det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar