onsdag 6. januar 2021

Fortsatt sidensvanser på Kvislabakken i Stjørdal



Sidensvans (Bilde 1 - 23)




































































Svarttrost (Bilde 24 - 25)




Det har blitt mange innlegg om sidensvans i denne fotobloggen, særlig mot slutten av fjoråret.
I bydelen Kvislabakken i Stjørdal sentrum holdt mange sidensvanser til rundt noen store trær av sorten svenskasal. De bugnet av røde og fristende bær, noe jeg skrev om første gang den 11. desember i fjor.

Fortsatt er det sidensvans rundt disse trærne!
Sist mandag kunne jeg telle 15 sidensvanser som fortsatt holdt ut.
Nå var imidlertid alle bærene enten spist opp eller falt av greinene på disse trærne.

På bakken under trærne, mellom alle de store og runde steinene, 
var det fortsatt godt med røde bær, og dermed ypperlig mat for sultne sidensvanser.

Det ble det mange "nye" bilder av sidensvansene ved Kvislabakken!
Særlig mange bilder fikk jeg av dem der de satt på steinene og fant bærene mellom steinene.

Mellom rundene ned på bakken, hvor noen av dem satt og speidet litt i trærne, 
fløy de opp i toppen av den nærmeste grana. 

En enslig svarttrost fikk jeg også tatt et par bilder av, 
og som kanskje var det samme individet som jeg tok et par bilder av før jul. 
Denne lot seg også friste av bærene. Så spørs det hvor lenge det vil vare for denne svarttrosten. 
Ser du nøye etter på det siste bildet, har svarttrosten en ødelagt fot. 

Alle bildene her er tatt fra egen bil, ut av sidevinduet (som selvsagt var skrudd helt ned). 
Denne gangen lot jeg bilen stå i vegkanten rett ved sidensvansene,
og kom dermed ekstra tett på både sidensvansene og svartrosten.
Bildene er bare moderat croppet.
Alle bildene er tatt med Nikon Z6II + 500/5.6 PF, på minst 2000 ISO.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar