søndag 13. september 2020

Nye møter med oter, elg og fugler på Skatval





Oter (Bilde 1 - 5)














Elgokse (Bilde 6 - 9)











Gulspurv


Heipiplerke


Fiskemåke 1K


Gråhegre


Kråker


Grytidlig sist fredag morgen ble det et nytt møte med oteren i fjæra på Skatval. Et individ holdt til i tangen rett ved der jeg stod. Jeg rakk kun et par bilder før den forsvant. Etter mye venting, og hvor jeg stod helt i ro, dukket den opp igjen. Denne gangen i steinura rett bak meg. Også da rakk jeg bare noen få bilder før den igjen forsvant for meg. Da var det på tide å dra til lærerjobben!

En stor og vakker elgokse med hele 12 spir stod i skogkanten et sted på Skatval sist torsdag kveld. Der ble den stående, og beitet litt i kanten av kornåkeren. Selv satt jeg rolig i bilen et stykke unna, og kjørte forsiktig videre etter ei stund, for ikke å skremme den unødig.

Nede i fjæra er det fortsatt godt med småfugler, blant annet både gulspurv og heipiplerke. Sistnevnte skal nok mye lenger sørover, mens gulspurven finner mer enn nok mat på Skatval gjennom en lang vinter.

Både gråhegre og kråke er vanlige arter året rundt mange steder på Skatval, mens den ene fiskemåkeungen fra i sommer vil nok trekke etter de andre fiskemåkene ganske så snart.

4 kommentarer:

  1. Hei
    Så flott Oter. Jeg har aldri sett Oter på nært hold. Kjempe fine bilder.
    Ønsker deg en fin søndag.

    Vivi

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentaren!

    SvarSlett
  3. Nææmen så søt den Oteren er! Supert bilde!
    Ja de trekker sørover nå disse fine fuglene.Gulspurven har jeg og sett her enda, på vestlandet

    Elgoksen er suveren.Den kommer vel snart i brunst.

    Takk for at du deler disse flotte bildene.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for kommentaren!

    SvarSlett