søndag 4. mars 2012

Aktive fjæreplytter i fjæra ved Vinnan









Fjæreplytt har alltid vært en av mine favorittfugler om vinteren. Denne barske vadefuglen holder mange steder til i fjæra i Trondheimsfjorden gjennom hele vinteren, enten vinteren er mild, vindfull eller kald.

Ett av stedene jeg har som "sikkert sted" for fjæreplytt er i "Vinnan og Velvangen fuglefredningsområde" på Skatval.

Midt på dagen lørdag stakk jeg derfor nedom fjæra på Vinnan, rett ned for campingplassen. Det skulle vise seg å bli ei flott stund med foto av fjæreplytter. En flokk på hele 17 individer sprang fram og tilbake i vannkanten på leiting etter småkryp.

I neste uke prøver jeg igjen, når det er flo langs stranda. Da vil fjæreplyttene ofte sitte roligere i flomålet, og er gjerne enklere å komme nærmere inn på.

5 kommentarer:

  1. Takk for fin opplevelse. Skjønner godt at denne fuglen står på favorittlista:) Fine bilder; for meg ble bildene 1, 2, 4, 6, og 7 fine fotoestetiske opplevelser også. Artig å følge bloggen din.

    SvarSlett
  2. Hei. Fjæreplytten er en tillitsfull sjarmør. Synes nr 6 ble vakkert.

    SvarSlett
  3. Flotte bilder av en vakker fugl!

    SvarSlett
  4. Anonym9/3/12

    Toppbilder dette - særlig fluktbildene!!

    SvarSlett
  5. Takk for kommentarene til dere alle! Det dårlige været de siste dagene har gjort at jeg ikke har sett mer etter fjæreplyttene. Men, enda vil de nok holde seg i fjæra på Skatval noen uker, håper jeg.

    SvarSlett